Rederiene er i ferd med å gjenoppta seilinger gjennom Suezkanalen.
Rederiene merker at volumene har tatt seg opp i november og videre i desember. Det er en ganske vanlig trend og fører til at prisnivået går litt opp. Det faktum at rederiene frem til nå har unngått seilinger i Suezkanalen er også med å påvirke kostnadene til rederiene. Selv om Houthi-militsen sier at de har stoppet angrepene er forsikringspremiene og risiko så høy at rederiene har vært avventende.
Nå i desember melder både Mærsk og CMA at de vil vende gradvis tilbake til den gamle ruten gjennom Suezkanalen. At de nå vender tilbake til den kortere ruten vil frigjøre betydelig kapasitet (anslagsvis 6,5 % av den globale containerflåten), men også skape utfordringer med havnekapasitet i Europa ved en plutselig retur. Vi ser allerede betydelige tegn til opphoping av skip i både Hamburg og Rotterdam. Det vil midlertidig kunne gi forsinkelser i feeder trafikken inn til Norge
En nasjonal streik i Belgia har rammet havnedriften hardt og skapt økende køer og forsinkelser i Antwerpen. Situasjonen kan bli betydelig verre.
Hvorfor har flyfraktprisene økt?
Etter flyhavariet med et UPS fly i USA har flere fly blitt tatt ut av drift, noe som har redusert den
tilgjengelige kapasiteten i markedet med ca 10%. Tretthetssprekker i en sentral del av motorfestet gjør at arbeidet med å få MD-11-flåten tilbake i drift blir langt mer omfattende enn det som først ble signalisert. Dette kommer frem etter at amerikanske etterforskere har åpnet opp konstruksjonen på ulykkesflyet som styrtet under avgang fra Louisville tidligere denne måneden. Funnene står i sterk kontrast til de tidlige forventningene om en rask, forebyggende kontrollrunde. Samtidig er etterspørselen høy, og dette presser prisene opp.
Vi følger utviklingen tett på både fly og sjø og jobber for å sikre best mulig løsninger for våre kunder til konkurransedyktige priser.
